Posted on July 27, 2012

Οι κανόνες της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής για τα social media

Η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή, όπως αρμόζει, σε κάθε σοβαρή επιχείρηση, οργάνωση, οργανισμό, εκδήλωση έχει εκδώσει Social Media Policy, ένα σύνολο κανόνων δηλαδή , θέτοντας τα όρια του επιτρεπτού και μη στο σύμπαν της διαδικτυακής έκθεσης.

Αυτή η Έκθεση δεν μεταφράστηκε από τους επαγγελματίες των ελληνικών social media από όσο γνωρίζω [ούτε από εμένα, αλλά εγώ δεν είμαι επαγγελματίας των social media, είμαι μελετητής] και ούτε υποβλήθηκε σε κάποια συζήτηση ώστε να διαπιστωθούν τυχόν ασάφειες αλλά πιθανολογώ πως για κάτι τέτοιο θα έπρεπε να έχουν αμειφθεί. Διαφορετικά τι επαγγελματίες θα ήταν, ε;

Το θέμα πάντως είναι πως μία social media policy δεν αρκεί απλά να δημοσιευθεί. Πρέπει και να απαιτηθεί η αποδοχή της από όσους αφορά.
Αυτό όμως μάλλον αφέθηκε στην καλή διάθεση των συμμετεχόντων κι έτσι ήδη –στη χώρα μας τουλάχιστον – ζούμε την πρώτη αρκούντως δυσάρεστη ποινή.

Διάβασα την Έκθεση [την οποία μπορείτε να βρείτε εδώ] και προχωρώ σε έναν μερικό σχολιασμό της.

As a general rule, the IOC encourages all social media and blogging activity at the Olympic
Games provided that it is not for commercial and/or advertising purposes and that it does
not create or imply an unauthorised association of a third party with the IOC, the Olympic
Games or the Olympic Movement.

Εν ολίγοις, ενθαρρύνεται η χρήση των social media , όχι όμως για διαφημιστικούς σκοπούς και χωρίς να υπονοείται ανεπίσημη σχέση με ένα τρίτο μέρος.
Και ερωτώ. Ένας αθλητής των Ολυμπιακών αγώνων απαγορεύεται να αναφερθεί διαδικτυακά στον χορηγό του; Εάν είμαι συγγενής ή φίλη ή απλή διαδικτυακή σύνδεση ενός αθλητή [άρα δεν ανήκω ούτε καν στη κατηγορία των διαπιστευμένων] και του απευθυνθώ εγώ με mention ή με facebook comment αναφέροντας τον χορηγό του, ο αθλητής είναι εντάξει με την social media policy; Μπορεί να μου απαντήσει ή θα πρέπει να το αποφύγει; Θα διαγράψει το σχόλιο μου; Μήπως έτσι κινδυνεύει η διαδραστικότητα μεταξύ του αθλητή και του κοινού του; Τα Social media άλλωστε δεν είναι κόσμος του μονολόγου. Όλοι το γνωρίζουμε αυτό.

However, any such postings, blogs or tweets must be in a first-person, diary-type
format and should not be in the role of a journalist – i.e. they must not report on competition
or comment on the activities of other participants or accredited persons, or disclose any
information which is confidential or private in relation to any other person or organisation. A
tweet is regarded in this respect as a short blog and the same guidelines are in effect,
again, in first-person, diary-type format.
Postings, blogs and tweets should at all times conform to the Olympic spirit and
fundamental principles of Olympism as contained in the Olympic Charter, be dignified and
in good taste, and not contain vulgar or obscene words or images.

Οι αθλητές μπορούν να δημοσιεύουν αναρτήσεις = posts και tweets τα οποία θεωρούνται μικρά post αλλά υπό μορφή προσωπικής γνώμης/ημερολογίου χωρίς να αναφέρουν εμπιστευτικά στοιχεία και πάντα σύμφωνα με τις βασικές αρχές του ολυμπιακού ιδεώδους, χωρίς βίαιες εικόνες κτλ. – Εδώ «την πάτησε» η Βούλα Παπαχρήστου της οποίας τον αποκλεισμό θεωρώ σκληρή ποινή, αν μη τι άλλο επειδή αμφιβάλλω όχι μόνο πως είχε επίγνωση της έκθεσης της αλλά ούτε και γνώση της social media policy που σχολιάζω.

Participants and other accredited persons can post still photographs taken within Olympic
Venues for personal use. It is not permitted to commercialise, sell or otherwise distribute
these photographs.
Η λήψη φωτογραφιών στις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις από τους αθλητές, επιτρέπεται για προσωπική χρήση και όχι για εμπορική εκμετάλλευση, πώληση ή άλλον τρόπο διαμοιρασμού.
Δεν είμαι σίγουρη πως κατάλαβα. Απαγορεύεται η δημοσίευση φωτογραφιών; Διότι αν επιτρέπεται, τότε είναι αυτονόητο στο χώρο των social media πως αυτές οι φωτογραφίες από τη στιγμή που θα δημοσιευθούν θα διαμοιραστούν είτε μέσω RT είτε μέσω Share. Ευθύνεται ο αθλητής για αυτό ή όχι; Τελικά απαγορεύεται η δημοσίευση φωτογραφιών στο διαδίκτυο; Είμαστε σίγουροι πως μιλάμε για social media;

Such video and/or audio must only be for personal use and must not be uploaded and/or shared to a posting, blog or tweet on any social media platforms, or to a website.

Λύθηκε η προηγούμενη απορία μου εφόσον υποθέτω πως και για τις φωτογραφίες ισχύει ό,τι και για τα βίντεο. Απαγορεύεται στους αθλητές να τα δημοσιεύσουν στο διαδίκτυο.

Because of the protected environment, there are more restrictive guidelines for the
residential area of the Olympic Village: any posting, blog or tweet must be in a first-person,
diary-type format only; photos of the athletes themselves or other accredited persons in the
Olympic Village can be posted, but if any other persons appear in the photo, their prior
permission must be obtained by the person posting such photo. Video taken from within
the residential area can only be for personal use and must not be broadcast, including
uploaded to any websites or social media platforms.

Φωτογραφίες που έχουν ληφθεί στο Ολυμπιακό χωριό , μπορούν να δημοσιευθούν στο διαδίκτυο αρκεί να μην εμφανίζονται άλλα πρόσωπα. Όποιο άλλο υλικό απαγορεύεται να δημοσιευθεί στο διαδίκτυο.

Photos taken by accredited photographers may be published for editorial
purposes on social media platforms in accordance with the Photographers Undertaking. All
other provisions of these Guidelines apply.

Οι διαπιστευμένοι φωτογράφοι μπορούν να δημοσιεύσουν στο διαδίκτυο , υλικό. -Οι αθλητές όχι.
[Είναι η ιδέα μου ή δεν έχουν καταλάβει πως social media iz a freaking personal thing for everyone involved?]

Participants and other accredited persons must not use the Olympic Symbol – i.e. the five
interlaced rings, which is the property of the IOC – on their postings, blogs or tweets on
any social media platforms or on any websites.
Ομολογώ πως εδώ κόντεψα να πνιγώ. Απαγορεύεται η δημοσίευση του συμβόλου των Ολυμπιακών αγώνων [οι 5 κύκλοι] στα post & tweet των αθλητών.
Συγνώμη, οι φόρμες τους δεν έχουν αποτυπωμένο το σύμβολο; Α, ξέχασα. Απαγορεύεται η δημοσίευση των φωτογραφιών τους από τους ίδιους.

Participants and other accredited persons are not permitted to promote any brand, product
or service within a posting, blog or tweet or otherwise on any social media platforms or on
any websites. Participants and other accredited persons must not enter into any exclusive
commercial agreement with any company with respect to their postings, blogs or tweets on
any social media platforms or on any websites, unless they have obtained the prior written
approval of their relevant NOC.
Sponsorship around any Olympic content (including, without limitation, any features,
results and still pictures) is not permitted, unless authorised by the IOC.

Ξεκάθαρο. Απαγορεύεται στους αθλητές διαδικτυακή αναφορά σε χορηγούς. – Έθεσα ερωτήματα επ’αυτού στην αρχή του κειμένου. Εάν ο αθλητής εμπλακεί με τα social media αναγκαστικά θα εμπλακεί διαδραστικά [ειδάλλως κοροϊδευόμαστε]. Οι συνδέσεις τους μπορούν ανά πάσα στιγμή να αναφέρουν οτιδήποτε διαδικτυακά για τους χορηγούς συνδέοντας το social media profile του αθλητή άμεσα με τον χορηγό. Τόμπολα.

11. Liability
When participants and other accredited persons choose to go public with any comments,
opinions and any other material in any way, including on a posting, blog or tweet on any
social media platforms or on any websites, they are solely responsible. They can be held
personally liable for any commentary and/or material deemed to be defamatory, obscene
or proprietary. They should not (i) intrude upon the privacy of participants and other
accredited persons and entities at the Olympic Games without the consent of such
participants, persons and entities, (ii) interfere with the competitions or the ceremonies of
the Olympic Games or with the role and responsibilities of the IOC, LOCOG or other
entities that are part of the organisation of the Olympic Games, or (iii) violate security
measures instituted to ensure the safe conduct of the Olympic Games. In essence,
participants and other accredited persons post their opinions and any other materials at
their own risk and they should make it clear that the views expressed are their own.

Εν ολίγοις, οι αθλητές μπορούν να διαδραστικοποιούνται με σχόλια και αποκρίσεις στο διαδίκτυο αλλά είναι απολύτως υπεύθυνοι [και περιορισμένοι από τα Ολυμπιακά Ιδεώδη και όχι μόνο].

Αυτές λοιπόν είναι περίπου οι οδηγίες της Ολυμπιακής Επιτροπής για την εμπλοκή των αθλητών με τα social media και όλες συνοψίζονται στην εξής μία συμβουλή «Όσο λιγότερο αυτό-δημοσιεύεσαι τόσο το καλύτερο», το οποίο είναι οφθαλμοφανώς αυτό-αναιρετικό της έννοιας social media η οποία στην περίπτωση αυτή μειώνεται στο επίπεδο της προβολής και σχεδόν απαγορεύει την διαδραστικότητα.

Καταλήγω λοιπόν σε αυτό που υποψιάστηκα εξαρχής. Πως όποιες απόψεις και αν εκφρασθούν τώρα για την συγκεκριμένη social media policy, η αποτυχία της έχει καταστεί αυταπόδεικτη από το γεγονός πως οι απόψεις που την αφορούν θα έπρεπε να έχουν υποκινηθεί και σχολιαστεί πολύ πολύ πολύ καιρό πριν και με την προϋπόθεση πως είχε διαπιστωθεί –από τις ομάδες, τους προπονητές, τις χώρες –πως όλοι οι αθλητές που αποφάσισαν να έρθουν στο διαδίκτυο είχαν απόλυτη επίγνωση του συνόλου των κανόνων αυτών.

Η πικρή γεύση που μένει δε από το σύνολο αυτών των κανόνων είναι πως social media = πρώτα από όλα και πάνω από όλα περιορισμός κι αυτό είναι οξύμωρο, επικίνδυνο και ίσως αρκετά τρομολαγνικό.