Posted on March 7, 2019

Η ανάγκη να νιώθουμε έξυπνοι

Ένα από τα εθιστικά στοιχεία των social media είναι πως δίνουν την δυνατότητα να συστηθούμε σε νέες επαφές αλλά και να επανασυστηθούμε σε ανθρώπους που ήδη μας έχουν συναντήσει. Κι είναι τόση η δύναμη αυτού του εθισμού που δημιουργεί την ψευδαίσθηση πως κάθε φορά που δημοσιευόμαστε, έχουμε ακόμα μία νέα ευκαιρία να διορθώσουμε τον τρόπο που παρουσιαστήκαμε.

 

Αν το σκεφτούμε καλά, θα δούμε πως είναι συγκλονιστικό το γεγονός πως μπορούμε να συστηθούμε ξανά και ξανά, προσπαθώντας να δείξουμε πιο όμορφοι, πιο επιτυχημένοι και φυσικά πιο έξυπνοι.

Η αλήθεια βέβαια είναι πως δε μας ενδιαφέρει πραγματικά να είμαστε πιο έξυπνοι. Μας ενδιαφέρει να φανούμε πιο έξυπνοι. Αυτό αρκεί. Η αίσθηση της υπεροχής επιβάλλεται αυτόματα είτε όταν δημοσιεύσουμε κάτι πνευματώδες (για αυτό το λόγο συχνά δημοσιεύονται στο facebook σαν προσωπικά αποφθέγματα, κλεμμένες ατάκες από το twitter) είτε όταν καταγγείλουμε υπεροπτικά κάτι χαζό. Ή το κάνουμε τουλάχιστον να φαίνεται πιο χαζό. Πιο χαζό από κάτι που θα παρουσιάζαμε οι ίδιοι για τον εαυτό μας.

 

Έτσι, συχνά εμφανίζονται τερατώδεις – κατασκευασμένες – δημοσιεύσεις από δήθεν ανόητες μανούλες, κορίτσια με ηλίθιες τάχα σεξουαλικές απορίες (μα δεν είναι περίεργο που σχεδόν πάντα, η ανοησία εντοπίζεται σε γυναίκες;), ή ακόμα πιο συχνά, πρόσωπα της τηλεοπτικής σκηνής που παρασυρμένα από τις δικές τους διαθλάσεις, διασύρονται στο διαδίκτυο επειδή δήλωσαν ή τόλμησαν να κάνουν κάτι άξιο σχολιασμού.

 

Όταν είσαι στα φώτα της σκηνής βλέπετε, γίνεσαι εύκολα στόχος. Κι όταν αρχίζουν οι πυροβολισμοί, αναπόφευκτα το δάχτυλο στην σκανδάλη είναι του θεατή.

 

Κι όλο αυτό θα ήταν από μόνο του ήδη θλιβερό για το επίπεδο ανωριμότητας πολλών χρηστών (και άρα, πολιτών) αυτής της έρμης χώρας, αν δε γινόταν ακόμα πιο δυστυχές από την στυγνή πραγματικότητα.
Πως η ανοησία πουλάει στο διαδίκτυο ακριβώς επειδή ανακινεί δημοσιεύσεις και εκμεταλλεύεται απωθημένα με σκοπό να παράγεται περιεχόμενο, να δηλώνονται ενδιαφέροντα και να συναντούν τους στόχους τους οι διαφημίσεις.

 

Αυτός είναι ο λόγος που σκηνοθετούνται ανόητες απορίες μανάδων ή κοριτσιών και γελοία ανορθόγραφα status που εύκολα γίνονται δόλωμα για όλους όσους αναζητούν φρενιασμένα ευκαιρίες να επανασυστηθούν.

 

Χωρίς αυτά τα οικτρά θεατρικά, η κίνηση θα έπεφτε κατακόρυφα και οι διαφημίσεις θα έσκαγαν σαν φούσκες στο νερό.

 

 

Εφημερίδα Μακεδονία 3/3/2019