Posted on May 21, 2016

Πόσα αποκαλύπτει η φωτογραφία του προφίλ για την προσωπικότητα μας

13124456_10154859102309488_3366187085976505370_n

Υπάρχει μία πραγματικά τεράστια ερευνητική προσπάθεια να μελετηθούν συμπεριφορές στα κοινωνικά δίκτυα και να εξαχθούν συμπεράσματα κι αυτό άλλοτε συμβαίνει με βιωματική παρατήρηση – όπως επιχείρησα εγώ στο βιβλίο μου ΤΑ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑ ΜΑΣ – κι άλλοτε μέσα από συντονισμένες επιστημονικές έρευνες [όπως αυτές που θα παραθέσω στη συνέχεια].

Ο λόγος για τον οποίο αυτές οι ερμηνείες είναι εξαιρετικής σημαντικότητας δεν αφορά κάποια κοινωνιολογική εμμονή αλλά ένα πολύ πιο πρακτικό «στοίχημα» της ηλεκτρονικής οικονομίας – την στοχευμένη διαφήμιση.

Όσο πιο γρήγορα αντιληφθεί ένας επιχειρηματίας τις προδιαθέσεις των δυνητικών πελατών του και όσο πιο ολοκληρωμένα δομηθεί ένας αλγόριθμος επιλογής κατάλληλου κατά περίσταση, καταναλωτικού κοινού, τόσο πιο στοχευμένα θα διαχέεται η διαφημιστική προβολή η οποία φέρει κόστος και αναπόφευκτα αναζητά το μέγιστο κέρδος.

Όπως πολύ εύστοχα αναφέρει το άρθρο What your social media profile photo says about your personality στο New Scientist, «A very important aspect of measuring personality through social media is that it’s unobtrusive. You’re directly observing people’s behaviour rather than asking them to report on it» που σημαίνει πως είναι μακράν αποτελεσματικότερο να ανακαλύπτεις την προσωπικότητα των ανθρώπων παρατηρώντας την συμπεριφορά τους παρά να τους ρωτάς. – Κατ’εμέ αυτή είναι και η τεράστια δύναμη των ερευνητικών εγχειρημάτων με τα Big Data τα οποία καλύπτουν το κενό των Στατιστικών Ερευνών οι οποίες είναι δύσκολο να ξεφύγουν από τις υποκειμενικές απαντήσεις των ανθρώπων. Δεν είναι άλλωστε μυστικό πως συχνά οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται τον εαυτό τους πολύ διαφορετικά από αυτό που πραγματικά είναι.

Το άρθρο του New Scientist λοιπόν μιλά για μία έρευνα που έγινε σε χρήστες στους οποίους ελέγχθηκαν τα πιο πρόσφατα 3500 τουήτς τους, ενώ παράλληλα μερικοί από αυτούς συμμετείχαν σε μία παραδοσιακή έρευνα όπου μετρήθηκαν τα Big Five χαρακτηριστικά [extraversion, agreeableness, openness, conscientiousness and neuroticism] : εξωστρέφεια, δεκτικότητα, ανοιχτότητα, συνειδητότητα και νευρωτισμός.

Ακολούθως οι ερευνητές, μελέτησαν τα αποτελέσματα του τεστ προσωπικότητας σε συνδυασμό με τις φωτογραφίες προφίλ, ανακαλύπτοντας για παράδειγμα πως άνθρωποι με υψηλή συνειδητότητα, συνηθίζουν να απεικονίζονται μόνοι στις φωτογραφίες και όχι σε ομάδες, αυτοί με υψηλή ανοιχτότητα, προτιμούν πιο καλλιτεχνικές φωτογραφίες ενώ οι νευρωτικοί προτιμούν να μη φαίνεται το πρόσωπό τους στην φωτογραφία προφίλ.

Οι έρευνες που αποδεικνύουν πόσα αποκαλύπτουμε για τον εαυτό μας μέσα από την αναπαράσταση και έκφραση των σκέψεων μας αλλά και μέσα από τις απεικονίσεις που επιχειρούν να υποκαταστήσουν την φυσική μας απουσία θα παρουσιάζουν ολοένα και μεγαλύτερο ενδιαφέρον κι αυτό γιατί τα εργαλεία που έχουμε στη διάθεση μας ώστε να επανασυστηθούμε μέσα στον μισοφωτισμένο χώρο του διαδικτύου, γίνονται όλο και περισσότερα και οι χρήστες εκπαιδευόμαστε σε μία καλλιτεχνική σπουδή για το πώς θα παρουσιάζουμε και θα συστήνουμε αυτό που θεωρούμε πως είμαστε – ενώ την ίδια στιγμή θα παραμένει σχεδόν αδύνατο να αποκρύψουμε αυτό που πραγματικά είμαστε και δυσκολευόμαστε ίσως να παραδεχτούμε.

Υ.Γ. Για τις μεταφράσεις των όρων χρησιμοποιώ το IATE  κι όταν δεν εντοπίζω κάποιους όρους αναγκαστικά προχωρώ σε υποκειμενική ερμηνεία.