Posted on January 13, 2018

Οι αλλαγές στο facebook και πώς όλα μπορούν να γίνουν λάθος

 

 

Όταν έχεις βρεθεί μέσα σε 5-6 διαφορετικά κοινωνικά δίκτυα σε διάρκεια 10 ετών, αρχίζεις και συνειδητοποιείς κάτι που θα διαβάζεις κυρίως στους χώρους παλιών χρηστών. Πως πολλές φορές η απόφαση αλλαγής είναι καλή αλλά η εκτέλεσή της απολύτως λάθος (βλ. Google Plus – και πώς να ξεχάσω το αρχαίο Wave).

 

Το facebook τα τελευταία χρόνια παραπαίει προωθώντας αλλαγές (μικρές ή μεγάλες) που φυσικά έχουν κύριο σκοπό το κέρδος αλλά σκοντάφτουν στην αντίδραση των χρηστών (όχι, δεν εννοώ υπογραφές, διαμαρτυρίες και άλλα τέτοια φαιδρά).

 

Ο απρόβλεπτος παράγοντας του διαδικτύου πάντα θα είναι οι χρήστες και πιο συγκεκριμένα ο τρόπος με τον οποίο αντιδρούν συμπεριφορικά οι χρήστες στις αλλαγές.

 

Ο Ζούκερμπεργκ έχει αντιληφθεί τη δυναμική στην πρόκληση συμπεριφορών αλλά παλεύει να συλλάβει και να υλοποιήσει το σχέδιο που θα φέρει κέρδος στην επιχείρηση χωρίς να χάσει την κραταιά μάζα που είναι οι απλοί χρήστες.

(δε μοσχοπουλάς διαφήμιση όταν δεν έχει υποψήφιους πελάτες οπότε οι δυνητικοί πελάτες πρέπει πάντα να είναι περισσότεροι από τις επιχειρήσεις που θα πληρώσουν για διαφήμιση).

 

Η ανακοίνωση της 11ης Ιανουαρίου 2018 πως επίκειται αλλαγή στο fb σύμφωνα με την οποία, θα εμφανίζεται λιγότερο «εμπορικό» περιεχόμενο και θα προωθείται η αλληλεπίδραση των χρηστών είναι μία γενναία απόφαση επιστροφής στη βάση του κοινωνικού δικτύου με την επίγνωση πλέον πολλών εμποδίων.

 

 

 

Για παράδειγμα, ένα post το οποίο φιλοξενεί σχολιασμούς και απαντήσεις, μπορεί πολύ εύκολα να πυροδοτήσει λογομαχίες και οι καυγάδες (σε αντίθεση με αυτό που φαντάζεστε) αποτελούν στοιχείο διακοπής αλληλεπίδρασης διότι τότε είναι που αρχίζουν τα unfriend, block ή και οι διαγραφές σχολίων.

 

Επίσης ο καταιγισμός διαφημίσεων που στην πλειοψηφία τους έχουν τη μορφή παραδοσιακών ανακοινοποιήσεων, όχι μόνο προκάλεσαν εκνευρισμό στους χρήστες αλλά άγγιξαν το επικίνδυνο σημείο της άμεσης αποχώρησης από το feed.

 

(Έχω μπει άπειρες φορές στο fb από το κινητό μου αλλά βλέποντας έναν καταιγισμό διαφημιστικών ποστ, έφυγα άρον άρον. Άλλωστε στο fb μπήκα από το κινητό για να δω τις δημοσιεύσεις των επαφών μου ή έστω αρκετές από αυτές).

 

Εάν λοιπόν το facebook κατορθώσει να υλοποιήσει την αλλαγή με σωστό τρόπο (θέμα παραμέτρων αλγορίθμου και μιας σύγχρονης φιλοσοφίας διαδικτυακών συμπεριφορών) τότε θα εξαναγκάσει σε εξυπνότερες διαφημίσεις και οπωσδήποτε θα ενισχύσει τις αλληλεπιδράσεις των χρηστών μέσα στα διαδίκτυά τους.

 

Μία από τις παγίδες όμως είναι ένα σημάδι που ήδη έδωσε το feed τις τελευταίες ημέρες και ίσως αρκετοί από εσάς το αντιληφθήκατε. Προσπαθώντας ο αλγόριθμος να φέρει πιο κοντά τους χρήστες προκαλώντας και ενισχύοντας την ανταλλαγή σχολίων, γέμισε κυριολεκτικά το feed με ..ευχές γενεθλίων στους εορτάζοντες! Το απόλυτο fail σταθερής και διαρκούς κοινωνικοποίησης. Διότι αυτό που επιχειρείται δεν είναι μόνο η υποστήριξη διαλόγων μεταξύ των χρηστών αλλά και η επιμήκυνση της διάρκειας αυτών των συζητήσεων.

 

Οπότε το « I expect the time people spend on Facebook and some measures of engagement will go down» είναι ένα υπέροχο ψέμα εφόσον το μεγάλο κενό του facebook είναι αυτή ακριβώς η μείωση χρόνου παραμονής των χρηστών στο κοινωνικό δίκτυο.