Social Media Etiquette [Κανόνες Συνετής Συμπεριφοράς]

Posted by

Με δεδομένο πως το διαδίκτυο είναι άλλο ένα περιβάλλον ζωής από κάθε άποψη [επαγγελματική, προσωπική, κοινωνική, εκπαιδευτική] , οι κανόνες συνετής συμπεριφοράς εύκολα μπορούν να διατυπωθούν όσο η χρήση εντείνεται και οι χώροι ενισχύονται από ολοένα και περισσότερες δυνατότητες.

Πριν , όχι πολλά, χρόνια οι κανόνες συμπεριφοράς που δημοσίευσε η Virginia Shea στο βιβλίο της Netiquette αφορούσαν περισσότερο την ιδιωτική δαδικτυακή επικοινωνία μέσω email και μία περιορισμένου εύρους δημόσια διαδραστικότητα.

Τόσο στην τεχνολογία όμως όσο και στο web οι δυνατότητες αυξάνονται με εκθετικό ρυθμό και η πλάνη της πεποίθησης πως δυνατότητα=δικαίωμα εύκολα παρασύρει ακόμα και τους προσεκτικότερους σε συμπεριφορές που επιδεικνύουν έναν ενοχλητικό χαρακτήρα με βαθιά σημάδια διαταραγμένου ήθους [πιθανότατα και νου] σε αρκετές περιπτώσεις.

Ακόμα χειρότερο είναι πως χωρίς την καταγραφή των αυτονόητων αυτών κανόνων , πολλοί είναι εκείνοι που επιχειρούν κατ’επανάληψη να δικαιολογήσουν την κακή συμπεριφορά τους προτάσσοντας το άλλοθι: του ελαφρού διαδικτυακού λόγου [έλα μωρέ, όταν γράφεις στο διαδίκτυο δε μπορείς να δώσεις στον άλλο να καταλάβει τι ακριβώς εννοείς – Λάθος. Εσύ δεν είσαι ικανός να εκφραστείς όπως πρέπει], του δικαιώματος της ανωνυμίας [έλα μωρέ, η ανωνυμία είναι δικαίωμα κι έτσι μπορώ να έρθω στον χώρο σου και να γράψω ό,τι θέλω – Λάθος, στους χώρους μου έρχεσαι με τη δυνατότητα της ανωνυμίας την οποία εγώ σου επιδίδω ως δικαίωμα αλλά όπως δε θα σου επέτρεπα να μπεις στο σπίτι μου με μία μάσκα προσβάλλοντας με , έτσι δε θα επιτρέψω το ίδιο και στους διαδικτυακούς μου χώρους], του χιούμορ [έλα μωρέ, πλάκα έκανα – Λάθος διότι το χιούμορ υποκαθιστά την ευγένεια μόνο στις περιπτώσεις εμφανούς έλλειψης Παιδείας και άλλα πολλά.

Το δυσοίωνο έγκειται στο ότι η κακή συμπεριφορά που επαναλαμβάνεται ή συντηρείται γίνεται με τον καιρό κραταιή βεβαιότητα δικαιώματος δημιουργώντας μία σαθρή βάση κακών προτύπων τα οποία μακροπρόθεσμα θα ενσωματωθούν στις επόμενες γενιές.

Είτε μας αρέσει είτε όχι, υπάρχουν λοιπόν Κανόνες Συνετής Συμπεριφοράς , οι οποίοι καταδεικνύονται από πολλούς οι οποίοι έχουν αντιληφθεί την επικινδυνότητα των επαναλαμβανόμενων μοτίβων ενόχλησης.

Θα έλεγα μάλιστα πως το Social Media Etiquette είναι προϋπόθεση ώστε να αντιληφθεί ο χρήστης την νέα ανάγκη σύνταξης συγκεκριμένων Πολιτικών συμπεριφοράς σε επαγγελματικούς κλάδους ή στην εκπαίδευση οι οποίοι βρίσκονται και στο διαδίκτυο διότι η Νέα Αντίληψη [η διαδικτυακή αντίληψη] που ακόμα δεν έχει γίνει ευρέως ορατή είναι πως οι Πολιτικές Συμπεριφορών [τι επιτρέπεται και τι όχι] είναι το επόμενο εξελικτικό βήμα στην Ψηφιακή Εποχή.

Ένας περισσότερο λεπτομερής διαχωρισμός Κανόνων θα μπορούσε να συνταχθεί ανάλογα με το Κοινωνικό Δίκτυο στο οποίο βρισκόμαστε [εφόσον κάθε social network παρέχει ιδιαίτερες δυνατότητες οι οποίες ενεργοποιούν ιδιαίτερες συμπεριφορές] αλλά εγώ παραθέτω μερικά μόνο στοιχεία από τις πηγές που εντόπισα και δίνω τα Link στο τέλος της ανάρτησης ώστε να διαβάσετε περισσότερα.

[Link A] Abuse application invites and consistently invite friends to participate in vampire games. Many call this spam.

  • Ένα σύνολο ενοχλήσεων προκύπτει από την λέξη “abuse” που σημαίνει «κατάχρηση». Οι δυνατότητες προσέγγισης, κοινωνικοποίησης, επικοινωνίας που δίνονται στα social network οφείλουν να υπηρετούνται από μία σωστή χρήση [αν και ο όρος «σωστός» , καταλαβαίνω πως είναι υποκειμενικός για αυτό προτείνω αντ’αυτού το “συνετός”].
  • Δεν επιτρέπεται να με συμπεριλαμβάνεις σε facebook group χωρίς να είσαι σίγουρος πως κάτι τέτοιο με ενδιαφέρει. Το facebook σου δίνει αυτή τη δυνατότητα αλλά θεωρεί δεδομένο πως έχεις μιλήσει μαζί μου [δημόσια ή ιδιωτικά] και σε έχω βεβαιώσει πως η συμμετοχή μου σε συγκεκριμένη Ομάδα , με ενδιαφέρει.

[Link A] Tagging individuals in unflattering pictures

  • Δεν επιτρέπεται να με «ταγκάρεις»=επισημαίνεις [ετικέτα=tag] σε φωτογραφίες ή σημειώματα στις/στα οποίες/α :  α) δεν υπάρχω σαν παρουσία, β) δεν έχω δώσει άδεια να δημοσιευθούν εφόσον με αφορούν , γ) σε γελοιογραφίες, δ) διαφημιστικά κλπ.
  • Το γεγονός πως έχεις το email μου επειδή εγώ σου παρέχω αυτή την πληροφορία μέσα από την σύνδεση μας ή επειδή κάποτε επικοινωνήσαμε για οποιονδήποτε λόγο δε σημαίνει πως επιτρέπεται να με συμπεριλαμβάνεις σε μαζικά email και οπωσδήποτε πρέπει να με αφαιρέσεις από κάθε λίστα μόλις σου το ζητήσω.

[Link A] Publicizing a private conversation

  • Δεν επιτρέπεται να εκθέτεις προσωπικές συνομιλίες σε δημόσιο χώρο. [Πόσω μάλλον προσωπικά δεδομένα άλλων]

[Link A] Consistently using your Twitter stream for nothing but self-promotion and ego

  • Το διαδίκτυο , πολύ εύκολα μας δίνει την ψευδαίσθηση της σημαντικότητας. Η εμμονική αυτοπροβολή όμως είναι δείγμα χαμηλής αυτοεκτίμησης.

 

[Link H] Don’t give me constant updates of where you are eating or shopping. 

  • Δε χρειάζεται να δηλώνεις συνεχώς πού βρίσκεσαι και τι κάνεις.
  • Μη γράφεις με greeklish και κεφαλαία! It’s 2011 νταμ ιτ.

[Link A] Using the comments field to drop links….

  • Η επαναλαμβανόμενη προσθήκη συνδέσμων στο χώρο που σε φιλοξενεί [σου παρέχει δηλαδή τη δυνατότητα παρουσίας και σου δίνει βήμα έκφρασης] μέσα σε μία συνομιλία αποκαλύπτει δόλο, χαμηλό ήθος ή ελαττωματική νόηση. Πρόκειται για εκβιαστική κίνηση η οποία στην καλύτερη περίπτωση θεωρείται spam και στην χειρότερη , βλακεία.

[Link A]Using your Twitter feed as a chat room for conversations that are exclusive in nature and not as a broadcast medium. It’s nice that Twitter empowers you to use the @ symbol to talk directly to individuals, and that’s fine in moderation. As a friend recently said to me, “I’m tired of my Twitter feed being a [private]conversation between person X, person Y, and person Z.” Why don’t the three of you get a room?

  • Μη χρησιμοποιείς για πολύ ώρα το Twitter σαν chat room. Είναι ενοχλητικό. Everybody says so!
  • Μη χρησιμοποιείς το Linkedn σαν Twitter.

Το Linkedin δεν είναι Twitter.
Επανάληψη.
Το Linkedin δεν είναι Twitter.

  • Όταν συνδεθείς με ένα “άτομο”, αφιέρωσε λίγο χρόνο να δεις το προφίλ του. Δεν βρισκόμαστε όλοι εδώ για τους ίδιους λόγους κι αυτό σημαίνει αν μη τι άλλο πως δεν διατηρούμε τα ίδια όρια υπομονής…

[Link A] Shouting the same story repeatedly to your friends

  • Επειδή και εγώ η ίδια παράγω περιεχόμενο [κείμενο και βίντεο] και φυσικά χρησιμοποιώ το «κοινό» των χώρων μου ώστε να θέλξω επισκέπτες/θεατές/ αναγνώστες, θα έλεγα πως η δημοσίευση δικών μας συνδέσμων από εμάς τους ίδιους πάνω από 3-4 φορές την ημέρα στο ίδιο Κοινωνικό Δίκτυο είναι μία ενοχλητική συμπεριφορά.
  • Πολύ περισσότερο από ενοχλητική είναι η διαπίστωση πως κάποιος διαμοιράζει αποκλειστικά και μόνο δικό του υλικό. [Link A] Streaming only your blog’s RSS feed on Twitter

[Link A] Submitting a story to a social news site that is completely off-topic
In social media and in relationships in general, you should be disagreeing with the statement

  • Η διαφωνία πρέπει να φέρει επιχείρημα ή απόδειξη. Επίσης θεωρώ πως πλέον έχουμε φτάσει σε τέτοιο σημείο ενεργητικότητας άρα και εμπειρίας που το να θέτουμε εαυτούς εκτός θέματος σε μία συζήτηση είτε απλά για να επιμένουμε στην ίδια άποψη είτε επειδή δεν το αντιλαμβανόμαστε είναι απαράδεκτο [πιθανότατα και ηλίθιο] από κάθε άποψη.

[Link A] Using content from another blog without attribution. Sometimes a specific blog will get an exclusive.

  • Η αντιγραφή κειμένων απαγορεύεται. Επανάληψη. Η αντιγραφή κειμένων απαγορεύεται. Η αναδημοσίευση επιτρέπεται: α) με παράθεση συνδέσμου= link, β) αποσπασματικά με παράθεση link, γ) αποσπασματικά με δική μας συμπλήρωση.

Όχι. Δεν επιτρέπω να αντιγράψεις ολόκληρο το κείμενο μου ακόμα κι αν μου δίνεις link.

[Link A]Abusing Twitter hashtags during a crisis

  • Προσωπικά βλέπω με υπερβολικά καχύποπτο μάτι τους ακτιβιστές του διαδικτύου κι αυτό διότι εύκολα ξεπερνούν τα όρια του spam δημιουργώντας στους χρήστες την εντύπωση πως το abuse=κατάχρηση υπηρετεί το «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα». Sorry. Wrong attitude.

[Link B, D]

  • Η ανωνυμία στο διαδίκτυο ενισχύει τη δύναμη της Πληροφορίας και της Ελευθερίας του Λόγου. Αυτοί είναι οι βασικοί λόγοι που οι περισσότεροι active users θέλουμε να την προστατεύσουμε. Η αγενής ή προσβλητική συμπεριφορά όμως , που στις περισσότερες περιπτώσεις σημαίνουν κακή Παιδεία ή υπαρξιακές μη αναστρέψιμες αναστατώσεις δε βοηθούν ιδιαίτερα στο να γίνει σεβαστός [ούτε καν επιτρεπτός] ένας διαδικτυακός λόγος.
  • Η καταστροφή της ανώνυμης παρουσίας είναι η σαχλότητα της σε συνδυασμό με την κατάχρηση του δικαιώματος της. – Και η καταστροφή της επώνυμης παρουσίας επίσης.

[Link B] If you retweet something interesting, always give credit for who found it first.

  • Όταν αναδημοσιεύεις τον λόγο άλλου, να δίνεις credit [γράφουμε via=από τάδε]

[Link B] It’s okay to NOT comment back for every single comment you receive

  • Δεν είμαστε υποχρεωμένοι να απαντούμε σε ό,τι μας απευθύνουν αλλά κι ούτε είμαστε υποχρεωμένοι να απαιτούμε απάντηση σε ό,τι απευθύνουμε. – Όλα με μέτρο και με λόγο.

[Link B] Links do matter to Google and to the people you care about. When you can, give them a link.

  • Όταν πιστεύετε στον λόγο, την παρουσία κάποιου στο διαδίκτυο , διαμοιράστε τα Link του. Πέραν της σημαντικότητας αυτού για το google π.χ. είναι πολύ σημαντικότερο να δηλώνετε ψήφο εμπιστοσύνης με ένα Share , Like ή Retweet.

Every blog I know has a share/like/tweet/stumble button at the bottom or somewhere. They’re there for a reason. If you like the article, pushing those buttons is a “tip jar” for the artist. Push it. It doesn’t take long.

[Link B, C] Disclosures/ Disclaimers is a hard thing to find.

  • Δυστυχώς η δήλωση επαγγελματικής σχέσης [πελατειακής] στο διαδίκτυο όταν οι χρήστες υποστηρίζουν/ διαφημίζουν συνεργάτη/πελάτη είναι σπάνια έως ανύπαρκτα, παρόλα αυτά απαιτείται.

Σκεφτείτε μόνο αυτό: τι θα γινόταν αν ξέρατε πως κάποιος που υποστηρίζει έναν πολιτικό, συνεργάζεται μαζί του;
[Πρόσφατα σε μία νέα «φιλία» μου έγραψα : Δύο είναι τα κριτήρια στο διαδίκτυο. Ποιος πληρώνει ποιον και ποιος χειροκροτεί ποιον. Αν έχεις αυτές τις πληροφορίες μπορείς να κρίνεις χαρακτήρα]

…Περιμένω τις δικές σας επισημάνσεις

Link A: The Ultimate Social Media Etiquette Handbook

Link B: An insider’s guide to social media etiquette

Link C: divcast on YouTube about Disclaimers

Link D: Don’t be that guy: Five social media personalities to avoid

Link E: Social Media avatars: 20 examples of personal presentation gone wrong

Link F: Learning social media etiquette

Link G: [removed link]

Link H: Master the deligate art of social media etiquette

 

Link I: Social Media στην Εκπαίδευση

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *